Ποιο είναι το αγαπημένο σας ρητό;
Δεν χρησιμοποιώ ρητά. Μου αρέσουν οι ιστορικές φράσεις που χάνονται στο χρόνο και δεν είμαστε καν σίγουροι αν ειπώθηκαν ή αν οι άνθρωποι τις μετέτρεψαν σε μυθικές φράσεις. Όπως το: “Και όμως γυρίζει” του Γαλιλαίου. Μου αρέσουν ακόμα οι παροιμίες τις οποίες βρίσκω σοφές και που έχουν μια μουσική, θα έλεγα, βαρύτητα όπως η: “Καιρός φέρνει τα λάχανα καιρός τα παραπούλια” ...Νομίζω πως ακούω μουσική υπόκρουση ρεμπέτικου τραγουδιού του Βαμβακάρη.
Πως ξεκινήσατε να γράφετε παιδικά βιβλία;
Γράφω από όσο θυμάμαι τον εαυτό μου. Μάλιστα, πριν πάω σχολεί,ο μιλούσα με στίχους και ρίμες. Στο σχολείο έφτιαχνα σκετσάκια που τα έπαιζα με τους φίλους μου. Αργότερα κάποιες καθηγήτριες στο Λύκειο με προέτρεψαν να εκδώσω τα κείμενά μου. Το πρώτο μου παραμύθι εκδόθηκε σε ηλικία 22 χρονών!
Θέλετε να μας μιλήσετε για το τελευταίο σας βιβλίο;
Είναι μια νουβέλα. Ένα παραμύθι για μεγάλους. Δεν ξέρω αν είναι σωστή η έκφραση "για μεγάλους". Προσωπικά πιστεύω πως το παραμύθι δεν έχει ηλικία.
Συνήθως πίσω από κάθε παραμύθι κρύβεται και μια μικρή ιστορία ή μια αφορμή. Για εσάς τι είναι αυτό που σας εμπνέει κάθε φορά για να γράψετε ένα παιδικό παραμύθι;
Το οτιδήποτε. Μια φράση. Μια λέξη. Μια εικόνα. Έχει συνήθως τη μορφή εμμονής. Αν δεν εκφραστεί με λέξεις, δεν με αφήνει να ησυχάσω. Λες και είμαι δέσμια της έμπνευσης θα έλεγα. Βασανίζομαι. Πηγαίνω πάνω - κάτω. Μετά δεν καταλαβαίνω πόσες ώρες περνάω στο κομπιούτερ.
Τι είναι αυτό που σας παρακινεί να γράφετε;
Δεν ξέρω. Μια ανάγκη βαθιά. Νιώθω να βαριέμαι απίστευτα. Σαν τα παιδάκια που δεν ξέρουν τι να κάνουν, μέχρι να ανακαλύψουν το επόμενο παιχνίδι.
Από τα βιβλία που έχετε γράψει, ποιο είναι το αγαπημένο σας;
Τα πιο αγαπημένα μου ...δεν έχουν γραφτεί ακόμα. Όταν γραφτεί κάτι, νιώθω σαν να έχει φύγει από εμένα. Αν όμως επιμένετε να τα ξεχωρίσω, μάλλον είμαι πιο κοντά με τον "Αστερία των Χριστουγέννων". Έχει μια περίεργα ελκυστική θλίψη.
Αν σας απαγορεύανε να γράφετε ή να παίζατε μουσική, με τι θα ασχολούσασταν;
Μάλλον με τη ζωγραφική. Σε κάθε περίπτωση με τραβάει η τέχνη. Αν και ...τώρα που το σκέπτομαι καλύτερα: αν μου απαγόρευαν να γράψω ή να παίξω κιθάρα μάλλον θα περνούσα στην παρανομία.
Τι θα συμβουλεύατε κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με τη συγγραφή και ιδιαίτερα με την παιδική λογοτεχνία;
Να γράφει γι αυτόν κι όχι σκεφτόμενος τα παιδιά (δηλαδή τι θα τους άρεσε, πως θα επικοινωνήσει μαζί τους...). Νομίζω πως γράφουμε παιδικά βιβλία επειδή νιώθουμε παιδιά οι ίδιοι κι επειδή είμαστε ειλικρινείς με αυτό που νιώθουμε, αρέσουν τα βιβλία μας στα παιδιά. Τα παιδιά έχουν ένα μοναδικό ένστικτο να νιώθουν ποιος τους μιλάει ειλικρινά και ποιος τους κοροϊδεύει.
Ποια είναι η πρώτη σκέψη που κάνετε το πρωί;
Καφές!!!!
Το βράδυ με ποιες σκέψεις κοιμόσαστε;
Ονειρεύομαι. Ο μπαμπάς μου έλεγε πάντα πως πετάω στα σύννεφα. Είναι πέρα για πέρα αλήθεια. Φτιάχνω ταξίδια, σχέδια, νέα πράγματα διαφορετικά που με κάνουν να μην βαριέμαι.
Τι σημαίνει για εσάς έμπνευση;
Ζωή.
Τι είναι αυτό που σας γεμίζει και σας βοηθάει να συνεχίσετε το γράψιμο;
Οι μαθητές μου και οι φίλοι μου. Οι μαθητές με μαθαίνουν περισσότερα από ό,τι τους μαθαίνω εγώ. Οι φίλοι μου είναι ο καθρέφτης μου και με τον καθρέφτη μας έχουμε την πιο δύσκολη και την πιο ουσιαστική επικοινωνία.
Ποιο στοιχείο του χαρακτήρα σας δυσκολεύει τη γραφή σας;
Η υπερανάλυση μου.
Πως περνάτε τον ελεύθερό σας χρόνο;
Διαβάζω βιβλία, πηγαίνω σινεμά, ζωγραφίζω από νεροκολοκύθες μέχρι τοίχους. Δεν βάζω μέσα την κιθάρα. Είμαι τυχερή που έκανα επάγγελμα το πάθος μου. Η κιθάρα είμαι εγώ.
Τι αγαπάτε στους ανθρώπους;
Την αλληλεγγύη.
Τι δεν συγχωρείτε στους άλλους;
Την υποτίμηση της νοημοσύνης του άλλου.
Τι σημαίνει για εσάς ευτυχία;
’νθρωποι δίπλα μου.
Ποιο είναι κατά την άποψή σας για το χειρότερο που μπορεί να συμβεί σε έναν άνθρωπο;
Η μοναξιά.
Ποια θεωρείτε την πιο ακατάλληλη ερώτηση που μπορεί να σας κάνουν σε μια συνέντευξη;
Συνήθως στις συνεντεύξεις είναι όλοι πολύ ευγενικοί. Τα παιδιά, στα σχολεία που πηγαίνω, με ρωτάνε διάφορα ...όχι ακατάλληλα. Αλλά ξέρετε… δεν υπάρχει ακατάλληλο για τα παιδιά. Το σίγουρο είναι πως με ρωτάνε αν έχω παντρευτεί. Όταν τους απαντώ αρνητικά, αρχίζουν να μου προξενεύουν θείους, νονούς…
Ποια ερώτηση σας αρέσει να σας κάνουν και τι απαντάτε;
Και πάλι τα παιδιά με ρωτάνε τι ομάδα είμαι. Αλλά τους επιτρέπω να μου την κάνουν μόνο στο τέλος της παρουσίασης. Αρχίζουν και φωνάζουν όλα μαζί, πανηγυρίζουν τις δικές τους ομάδες και όταν τους απαντώ… ΑΕΚΑΡΑ… έχει διαλυθεί η τάξη, η παρουσίαση, γενικά είναι ένας καταπληκτικός παιδικός πανζουρλισμός και έχει χτυπήσει η λήξη του αγώνα!
Ποιο ήταν το αγαπημένο σας παραμύθι όταν ήσασταν μικρή;
Οι έντεκα αγριόκυκνοι του ’ντερσεν.
3-5 βιβλία που επηρέασαν τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς μου και την πορεία του βίου μου.
- Ο ’ρχοντας των Δαχτυλιδιών του Τόλκιν.
- Η ατελείωτη ιστορία του Έντε.
- Η υπερηφάνεια και προκατάληψη της Όστεν.
- Ο Μπαουντολίνο του Έκο.
- Ο χορός των επτά πέπλων του Ρόμπινς και όλα τα αστυνομικά της Αγκάθα Κρίστι. Ξέρω… είναι όλα πολύ διαφορετικά μεταξύ τους.
3-5 βιβλία που προτείνω ανεπιφύλακτα σε γονείς να διαβάσουν τα παιδιά τους ή στα παιδιά τους.
- Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου και το Καπλάνι της Βιτρίνας της ’λκη Ζέη.
- Όλα τα βιβλία του Χάρυ Πότερ.
- Το ψέμα της Ζωρζ Σαρή.
- Η ατελείωτη ιστορία του Έντε.
3-5 βιβλία που θα κρατούσα αν έπρεπε να μείνω σε ερημονήσι.
- Συνταγές μαγειρικής για ναυαγούς.
- Πώς να φτιάχνετε καλύβα.
3-5 βιβλία που διάβασα συστηματικά πάνω από μια φορά.
Όλα τα βιβλία του Χάρυ Πότερ. Πολλοί θα θέλαμε να τα έχουμε γράψει, αλλά προσωπικά μου φτάνει που τα διάβασα και τα ξαναδιαβάζω. Μου παίρνουν μακριά το μυαλό κι αυτή είναι η επιτυχία τους για μένα.
3-5 βιβλία που έχουν τις περισσότερες σημειώσεις και υπογραμμίσεις.
Να σημειώσω σε βιβλίο;;;; Τα καλύτερα πράγματα δεν τα σημειώνουμε. Τα κουβαλάμε μέσα μας και κάθε φορά τα φτιάχνουμε διαφορετικά!
3-5 βιβλία που ξεκίνησα αλλά δεν κατάφερα ποτέ να τα τελειώσω.
Απαπα!!!! Τα έχω ήδη ξεχάσει. Τα σταματώ και δεν τα ξαναρχίζω ποτέ!
3-5 κλασσικά βιβλία που δεν έχω διαβάσει.
Τους μεγάλους έλληνες συγγραφείς εκτός από τον Λουντέμη και τον Καζαντζάκη δεν τους έχω πιάσει καν! Μου φαινόντουσαν πάντα καταθλιπτικοί. Εντάξει ήταν καταθλιπτικές οι εποχές. Λέτε να τους πιάσω τώρα στον καιρό της κρίσης;
Το βιβλίο που έχω σε περισσότερες από μια εκδόσεις.
Ε καλά! Ο μικρός πρίγκιπας του Σαιντ Εξυπερί. Έχουμε ξεχάσει πια ποιος το εκδίδει.
Το βιβλίο που θα ήθελα να έχω γράψει εγώ.
Ο ’ρχοντας των Δαχτυλιδιών! Βιβλίο ζωής. ’πειρα πράγματα να πάρεις. Τεράστιες αξίες αλλά και γνώσεις. Πραγματικό Έπος!
Το βιβλίο που διαβάζω αυτές τις μέρες.
"Το Αστέρι του Διαβόλου" του Τζο Νέσμπο. Λατρεύω τα αστυνομικά κι εκεί οι αστυνομικοί δεν είναι σαν τους δικούς μας. Αν έβλεπα έναν ντέντεκτιβ σε βιβλίο να ρίχνει χημικά σε διαδηλωτές, θα τσαντιζόμουν πάρα μα πάρα πολύ! (Θέλω να πω ακόμα και “θα ξενέρωνα”, αλλά δεν ξέρω αν είναι ευγενικό. Αλλά δεν λένε πως η γλώσσα μας είναι ζωντανή και αναπτύσσεται συνεχώς μέσα από την καθημερινότητα της κοινωνίας; Θα ξενέρωνα λοιπόν!).
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Λέττα Βασιλείου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε κιθάρα με τον κιθαριστή και συνθέτη Νότη Μαυρουδή και πήρε το πτυχίο και το δίπλωμα της με άριστα και διακρίσεις. Συνέχισε μετα-διπλωματικά μαθήματα με τον Ευάγγελο Ασημακόπουλο. Σπούδασε ακόμα θεωρητικά μουσικής, πιάνο και κόρνο. Είναι απόφοιτος του τμήματος Ευρωπαϊκού Πολιτισμού της σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου.
Έχει παρακολουθήσει μαθήματα με Έλληνες και ξένους σολίστ, έχει συνεργαστεί με γνωστούς μουσικούς σε σύνολα μουσικής δωματίου, έχει προσκαλεστεί σε μουσικά φεστιβάλ και σεμινάρια ως σολίστ και καθηγήτρια κιθάρας κι έχει δώσει συναυλίες και προσωπικά ρεσιτάλ σε διάφορα μέρη της Ελλάδας.
Συνεργάζεται με τα ωδεία Κόνταλυ και Ελληνικό Ωδείο έχοντας φτιάξει μια ομάδα από νεαρούς κιθαριστές που έχουν διαπρέψει σε φεστιβάλ και διαγωνισμούς κιθάρας. Διδάσκει επίσης στο σχολείο Ελληνοελβετική σχολή έχοντας δημιουργήσει την παιδική χορωδία του.
Ασχολείται με την παιδική λογοτεχνία καθώς από μικρή έδειξε ιδιαίτερη έφεση στο γράψιμο.
Πρόσφατα συνεργάστηκε με τον κιθαριστή Ιάκωβο Κολανιάν για την έκδοση μιας μεθόδου κιθάρας για μικρούς κιθαριστές με τίτλο: «Το πρώτο μου βιβλίο για κιθάρα με Νότες Ζωγραφιές και Παραμύθια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νάκας.
Θέλοντας να συνδυάσει τη συγγραφή με τη μουσική παρουσιάζει τα βιβλία της σε παιδικές μουσικές παραστάσεις ενώ κυκλοφορούν και οι δισκογραφικές δουλειές της ως συνθέτης και στιχουργός με τίτλο «Ασημοπράσινο δάσος – Το σχολείο των ζώων» και «Ασημοπράσινο δάσος – Τα Χριστούγεννα» που κυκλοφορούν από την δισκογραφική εταιρία Acroasis. Στην ίδια δισκογραφική εταιρία έχει κάνει την απόδοση στα ελληνικά του λιμπρέτου της παιδικής όπερας «Brudibar», κι έχει βοηθήσει στην παραγωγή των c.d. «Τα όργανα και τα τούμπανα» και «Μια καληνύχτα γλυκιά».
Είναι μέλος της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς και του Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου.
ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ
- Η πριγκίπισσα του βυθού, εκδόσεις Μίνωας
- O Μίμης ο Πατούσας, εκδόσεις Μίνωας
- Το γατάκι που ήθελε να γίνει αστροναύτης, εκδόσεις Μίνωας
- Τέσσερις φίλοι ψάχνουν τη Γη, εκδόσεις Μίνωας
- Τσιρλιμίγκος ο ήσυχος καλικάντζαρος, εκδόσεις Παπαδόπουλος
- Τα μάρμαρα πετούν, εκδόσεις Μίνωας
- Ένα χελωνάκι που το έλεγαν Λούη, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα Αγιοβασιλιάτικα Μπερδέματα, εκδόσεις Κέδρος
- Ο Αστερίας των Χριστουγέννων, εκδόσεις Κέδρος
- Τα παιδιά του Ουρανού, εκδόσεις Κέδρος